Portefeuillehouder(s): Baerveldt, Breunesse, Groothuismink, Krieger, Slegers
Programmadoelstelling en de rol van de gemeente
Zaanstad groeit de komende jaren van een stad van 155.000 naar 200.000 inwoners. Als gevolg van de stedelijke verdichting neemt de druk op de buitenruimte toe. Meer mensen zullen gebruik maken van schaarser wordende buitenruimte. Zij willen zich kunnen verplaatsen in de stad en in de regio, hun auto of fiets parkeren en goede plekken vinden om te recreëren. Daarbij bewaken wij het open landschap als belangrijke kernkwaliteit voor de stad en regio. Naast de toenemende druk stellen ontwikkelingen als de klimaatverandering, de energietransitie, de circulaire economie en de vergrijzing eisen aan de inrichting en het beheer en onderhoud van de buitenruimte. |
---|
Voortgang en vooruitblik
Voortgang uitvoeringsjaar 2021
Het Zaans Mobiliteitsplan en het Uitvoeringsplan Klimaatadaptatie worden binnenkort voor besluitvorming aangeboden, beide kaders geven richting aan een verbeterde leefomgeving en dragen bij aan de verduurzaming van de stad.
De nota ‘Onderhoud kapitaalgoederen openbare ruimte wordt dit jaar geactualiseerd. Hiervoor worden de onderhoudsachterstanden en de vervangingsbehoefte voor de openbare ruimte opnieuw in beeld gebracht.
We stellen een plan van aanpak op voor het inlopen van de onderhoudsachterstanden. Hiervoor wordt meer tijd genomen om de raad aan de voorkant hierbij te kunnen betrekken.
Conform de Uitvoeringsagenda Dierenwelzijn 2020-2024 starten we een onderzoek naar de mogelijkheid tot toelating van schuilstallen voor weide-dieren en het verder integreren van het thema ‘verstoord dierenwelzijn’ in de sociale hulpverlening.
Er wordt gestaag gewerkt aan de grote infrastructurele projecten. Zo vordert de planvorming over de Avant Thorbeckeweg en de ongelijkvloerse kruising Guisweg. Voor de vervanging van de Zaanbrug is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van een tijdelijke brugverbinding over de Zaan en is nader onderzocht of dit project gerealiseerd kan worden gelet op de stikstofdepositie.
Het onderzoek Meldingen Openbare Ruimte van de Rekenkamer Zaanstad is afgerond. De aanbevelingen worden meegenomen in het verbeterplan over de afhandeling van meldingen waaraan gewerkt wordt. Het rapport van de Rekenkamer Zaanstad geeft nieuwe inzichten die we willen betrekken bij het ingezette verbeterproces.
Middels een amendement heeft de raad besloten de tarieven voor de begraafplaatsen voor 2021 alleen te doen stijgen met loon- en prijsstijging. De egalisatievoorziening begraafplaatsen biedt in 2021 voldoende dekking om dit op te kunnen vangen. De tijdelijke dekking vanuit de reserve Sport a fonds perdue wordt daarom teruggedraaid.
Als gevolg van corona blijven bepaalde activiteiten lastig te organiseren. Zo zal in 2021 het aantal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt dat werkervaring opdoet in het onderhoud van de openbare ruimte, beperkt zijn. Het is niet mogelijk om met de beperkingen die er zijn hen deze werkervaring te bieden.
In 2020 zijn er hogere kosten geweest voor onder meer meldingen openbare ruimte, hogere straatveegkosten, hogere kosten schadeafhandeling en het onderhoud aan extra camera’s die geplaatst zijn in het kader van het verbeteren van de veiligheid op bruggen. Deze hogere kosten hebben een structureel karakter. In 2021 is geen financiële ruimte om dekking voor deze knelpunten. Met de Narap 2021 geven we concreet aan op welke onderdelen het onderhoud wordt verlaagd.
De inkomsten vanuit parkeergelden in 2021 vallen lager uit. We verwachten daarvoor gecompenseerd worden vanuit de rijksoverheid. Het Rijk moet hier nog duidelijkheid geven. Mocht dit niet het geval zijn wordt dekking gevonden vanuit de coronareserve.
De gevolgen voor corona op het gebied van afvalinzameling zijn in dit stadium niet helder. In voorgaand jaar heeft dat geleid tot hogere uitgaven en hogere inkomsten. Later dit jaar ontvangen wij de voortgangsrapportage van de HVC. De financiële gevolgen zullen we verwerken in de Narap 2021.
Vooruitblik begrotingsjaren 2022-2025
De begroting 2022-2025 staat sterk onder druk. Er zijn geen financiële middelen beschikbaar voor beleidsintensiveringen en voor het oplossen van bestaande knelpunten. Dat houdt dat ook voor de komende jaren voor de structurele knelpunten gedekt worden binnen de bestaande financiële kaders. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden ten aanzien van het onderhoud van de openbare ruimte. In de Narap 2021 zullen we deze keuze nader toelichten.
Om het jaarlijkse tekort op het vegen van de straten op te lossen, kiezen we ervoor om 40% van de kosten hiervoor door te belasten naar de rioolheffing. Dit is in lijn met het percentage dat ook door veel andere gemeente wordt gehanteerd. Het doorbelasten aan de rioolheffing gebeurt budgetneutraal. We kiezen ervoor jaarlijks minder te doteren aan de spaarvoorziening vervanging riolen. Daarmee leidt dit niet tot een stijging van de rioolheffing.
Voor het beheer van de fietsenpakhuizen in de Rozenhof en nabij Figaro, is een budget nodig van € 0,3 miljoen in 2022, oplopend naar € 0,4 miljoen vanaf 2024. De begroting voorziet op dit moment niet in dekking hiervoor. Alvorens verder te gaan met de planontwikkeling voor deze stallingen onderzoekt het college hoe de kosten van de exploitatie van de fietsenstallingen naar beneden gebracht kan worden.
Vanaf 2022 is er geen dekking voor de teruglopende begraafplaatsleges van € 0,14 miljoen. Daarom kiest het college voor het verhogen van de tarieven. Het alternatief om het onderhoudsniveau te verlagen, leidt tot nieuwe tekorten in de exploitatie en het college vindt deze optie niet wenselijk. Andere maatregelen hebben op de korte termijn geen effect.
In de voorjaarsnota is geen financiële ruimte voor het uitvoeren van moties die de afgelopen jaren door de raad zijn ingediend. Dat geldt voor de extra openbare toiletten op het Kerkplein in Krommenie en in de Zaanbocht in Wormerveer (zie ook RIB 2020/250200) en het wijzigen van het maaibeleid waardoor meer aandacht komt voor het versterken van de biodiversiteit.